Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان

نام دیگر افغانستان باید رخصتستان باشد PDF پرینت ایمیل
مقـــــــالات - ســـــیاسی
نوشته شده توسط احمد سعیدی   
جمعه ، 28 مهر 1396 ، 12:27

احمد سعیدیبدون  تردید مشکلات امنیتی و بن بست سیاسی در کشور ما قابل درک است اما متاسفانه با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان روزهای تعطیل که با در نظرداشت تقویم یا جنتری هر سال تثبیت گردیده بدبختانه روزهای پرشماری از سال نیز به مناسبت های مختلف تعطیل می باشد. کافیست تقویم رسمی کشور را ورق بزنیم خواهیم دید که در حدود 16 روز رخصتی به رنگ قرمز است از طرف دیگر با در نظرداشت که در یک سال ۵۲روز جمعه، و 52 روز پنجشنبه

بحصوص روز های پنجشنبه در کابل رخصی است محاسبه کنیم در سال 120 روز  مجموع تعطیلات رسمی کشور بوده ایام و روز های دیگری را که مسئولین بخاطر کنفرانس ها و امورات دیگر رخصتی اعلان مینمایند بیرون از این محاسبه است بدون تردید روزهای کاری و روز های تعطیل در کشور های مختلف متفاوت است اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته هفته آنها از دو شنبه آغاز تا روز جمعه ادامه میابد در بعضی کشور ها روز های شنبه و یکشنبه و در بعضی کشور ها تنها روز های یکشنبه رخصتی است این دو روز رخصتی در هفته اختصاص دارد به انجام کار های شخصی یا تفریح در بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز رخصتی است.
گرچه در گذشته کشور عزیز ما افغانستان با در نظرداشت ارزش ها و معیار های اسلامی تنها روز های جمعه رخصتی بود اما از چند سال بدینسو با در نظرداشت مشکلات ترانسپورتی و وضعیت نا مناسب محیط زیستی تصمیم گرفته شده تا در شهر کابل هفته دو روز یعنی روز های پنجشنبه و جمعه دوایر دولتی رخصت باشند  گرچه در روز های پنجشنبه مکاتب و دانشگاه ها فعال اند گرچه تفاوت‌های میان کشورها از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر هر کشوری می‌تواند بر سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه تأثیرگذار باشد. برای مثال در برخی از کشورها مانند سویدن و ناروی یا دیگر سرزمین‌های شمالی اروپا بعد از اجرای هر ۳ هفته کار، یک هفته مرخصی برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی و لذت بردن از آفتاب سوزانی که در این کشورها می‌تابد، اختصاص داده می‌شود اما برای ما و کشور ما نه همچو شرایطی از نگاه عینی آماده است و نه از نگاه ذهنی در این مقاله تلاش مینمایم تا بخاطر رخصتی های غیر مترقبه آن هم خارج از تقویم سال ضرری را که دانش آموزان در مکاتب و دانشگاه ها متحمل میشوند ارایه بدارم میدانم رخصتی های بدون موجب راه بندان ها و بستن دوکان ها و حضور نیافتن مردم در کار و بار شخصی شان و خسارات بزرگ اقتصادی را با خود همراه دارد چون اقتصاد دان نیسم و نمیخواهم آنچه را که نمیدانم در مورد آن نگاهی مفصلی داشته باشم اما منحیث یک معلم حق دارم ضرری را که محصلین و متعلمین بخاطر رخصتی های غیر مترقبه متحمل میشوند با شما در میان بگذارم  با زیاد شدن تعطیلات نابهنگام موسسات تعلیمی و تحصیلی بخصوص دانش آموزان نسبت به هر نهاد دیگری متضرر می شوند گرچه در تقویم سال آغاز و ختم دوره تحصیلی مشخص است اما در کشور ما اگر یک یا دو  روز رخصتی اعلان می شود دانش آموزان نیز یکی یا دو روز دیگر را به اختیار خود رخصتی میکنند مشخص است و آموزش و پرورش هم نمی تواند خارج از این چارچوب حرکت کند. در مواقعی که تعطیلات ناگهانی اعلان می شود، تقویم آموزشی و پرورشی که قبلاً با در نظردان تقسیم اوقات معین تدوین گردیده بر هم میخورد و راهی هم برای جبران روز های که درس داده نشده وجود ندارد  . هرکس میداند روز های رخصتی که ماهیت قانونی و حقوقی دارند در تقویم سال مشخص شده اند ضرور است بدانیم روز های رخصتی روی چه معیاری مشخص گردیده و در خط قرمز درج تقویم سال است ازدیاد و کم شدن روز های تعطیل چه ضرری دارد ادارات مکاتب دانشگاه ها استادان و دانش آموزان میدانند که تقسیم اوقات مرتبه آموزشی برای این روزهای آموزشی در نظر گرفته شده است. معمولا تقسیم اوقات و  برنامه های درسی بر مبنای تعداد روزهای مفیدی که در اختیارشان است و تعداد ساعاتی که در طول سال برای یک درس درنظر گرفته شده درج است هر برنامه تدریسی در واقع ظرف اجرایش زمانی است که در برنامه همان سال همان ماه همان هفته و بلاخره همان روز و همان ساعت در نظر گرفته شده. در نتیجه وقتیکه رخصتی ها در مکاتب و دانشگاه ها تحمیل گردد باعث می شود که آن ظرف تدریس و ساعت مربوط کوچک شود و امکان اجرای تحقق برنامه درسی وجود نداشته باشد.
در چنین وضعیتی معلمین و استادان که علاقمند تطبیق پروگرام درسی اند به مشکل مواجه گردیده نمیتوانند دروسی را که از آن عقب مانده اند در روز های بعدی جبران کنند چون هر ساعت از خود درس و وقتی معینی دارد  بدون تردید درچنین وضعیتی که درس امروز را باید به فردا موکول ساخت دانش آموزان نیز از بخشی از آموزش محروم می شوند که در طول سال نمیتوانند جبران نمایند .  از سوی دیگر  با نگاهی به این آمارها به این نتیجه می رسیم که تعطیلات در افغانستان تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارد، شاید مسئولین دولتی بگویند در اکثر کشور ها دو روز درهفته رخصتی است ما هم دو روز رخصتی داریم در است  اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که فقط در صورتی می‌توانیم این نتیجه‌گیری را انجام دهیم که از جهات دیگر نیز شرایط یکسانی با سایر کشورها داشته باشیم.

مقایسه‌ی تعطیلات در افغانستان با کشورهای دیگر جهان تنها در صورتی صحیح خواهد بود که از حیث ساعات کار مفید وضعیت افغانستان شبیه یا نزدیک به کشورهای مقایسه‌شده باشد. این در حالی است که بر اساس آمار، ساعات کار سودمند در سرزمین عزیز ما افغانستان با سایر نقاط دنیا قابل مقایسه نیست. در خوش‌بینانه‌ترین برآورد، ساعت کار در افغانستان روزانه 8 ساعت است و در کشور های پیشرفته 5 الی 6 ساعت در روز است در حالیکه ساعت کاری در دوایر دولتی افغانستان از ساعت 8 صبح آغاز و یک ساعت تعطیل بخاطر نان و ادای نماز ساعت 4 بعد از ظهر خاتمه میابد اما در اکثر از دوایر ساعت کاری دو سه ساعت زیادتر نیست بعد از امضای حاضری هرکس دنبال کار خود میرود    
در واقع کشورهای پیشرفته از 44 ساعت کار در هفته 28 ساعت کار موثر را انجام می‌دهند، در حالی که این رقم در افغانستان 11 ساعت است. بنابراین از حیث اقتصادی میزان زمان لازم برای استراحت و تجدید تعطیلات در این دو وضعیت متفاوت، نمی‌تواند یکسان باشد و از حیث فرهنگی نیز فرد در اوقات کار چندان اشتغال ذهنی ندارد و به همین دلیل، نیازی به تعطیلات به منظور پرداختن به امور فرهنگی در افغانستان احساس نمی‌شود.

با توجه به این مسائل، مقایسه‌ی تعطیلات در افغانستان که زمامداران ما با آن باور دارند با سایر کشورها از اساس اشتباه است، زیرا عنصر مشترک و ثابتی در میان نیست که بر اساس آن بتوان عنصر متغیر را نشان داد. در گذشته در کشور ما   روز های رخصتی سه دلیل
بیشتر نداشت: ملی و آیینی، مذهبی، اعتقادی و حکومتی، اما در حال حاضر عامل دیگری  نیز به ایجاد تعطیلات اضافه شده و می‌توان گفت در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده و آن دلایل نا امنی ضعف های مدیریتی و خوش خدمت های دیگری بنام این روز و آن روز بدبختانه در حالیکه میخواهیم مطابق کشور های دیگر طرح های اقتصادی و آموزشی خود را عملی سازیم متاسفانه روز های تعطیلی قانونی و یا فرامایشی ما هرگز با کشور های

دیگر دنیا هماهنگی ندارد. این موضوع بر تجارت خارجی ما تأثیری دوچندان داشته و حتی صادرات و واردات ما را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر اقتصاد افغانستان خسارت زیادی را بخاطر رخصتی های غیر مترقبه و نا هماهنگ با کشور های دیگر متحمل شده است. بد بختانه در افغانستان   
به طور معمول افرادی که قصد دارند در کشورهای دیگر شرکای تجاری پیدا کنند، به دلیل عدم تطابق روزهای کاری ارتباطات تجاری‌شان بسیار محدود است. به نظر می‌رسد بخش تجاری کشور ما، به رغم اینکه تلاش کرده است در این ایام خود را از جامعه‌ی جهانی جدا ندارد، در عمل هیچ قدمی برنداشته است.  
نکته قابل توجه آن است که این تعطیلات سبب ضرر و زیان اقتصادی آموزشی فراوانی که نمیتوان با فرصت های اندک جبران کرد بخاطر کاهش رخصتی های بی موجب باید تلاشی صورت گیرد تا این طرح مناسبی تدوین شود که هم موثر و هم شامل تقویم سالانه گردد تا مردم با درنظرداشت روز های رخصتی و در تقویم سال درج است پروگرام های خویش را عیار سازند با در نظرداشت همه مشکلات امنیتی و سیاسی که در کشور ما سایه افگنده بخاطر اینکه فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و جامعه آموزشی و تحصیلی ما دچار رکود نشوند. در واقع باید سامان‌دهی تعطیلات در اولویت قرار گیرد. ضمن اینکه کشور ما به عنوان یک کشور عقب مانده تلاش کند تا با افزایش بهره‌وری نیروی کار و سیاست‌های اقتصادی و آموزشی معقول در راه رشد گام بردارد در غیر آن با این سیاست های موسومی و فصلی با گذشت هر روز مشکلات ما زیادتر می شود.

 

 

**************

 

کشتن مسلمانان در میانمار
احمد سعیدی
از اینکه تعدادی زیادی از کشور های مسلمان بخصوص مردم خدا پرست  و با دیانت افغانستان کشتن مردمان بی گناه و مسلمان میانمار را بدست بودایان محکومت نموده اند قابل تقدیر است.به عقیده من آنچه که در شرایط موجود در سرزمین ما یعنی افغانستان میگذرد هرگز از جنایت میانمار کمتر نبوده و نیست تعدادی زیادی از مردم با احساس و مسلمان ما که سن و سال بالای 30 سال دارند . فتنه ها و آسيبهای تقریباً چهار  دهۀ تاریخ پراضطراب وخونین کشور ما را به یاد دارند هیچ کس نمیتواند به آسانی غمنامۀ تقریباً چهار دهه اندوه و درد مادران داغدیده و پدران قامت خمیده و خواهران به ماتم نشسته این سرزمین را فراموش کند. چهار دهه تراژیدی خونبار با تعفن دود و باروت و چهار دهه بازی با خون و استخوان  و بازی به ابرو عزت و چهار دهه خورد کردن ملت سرفرازیکه در دوام تاریخ، افتخارات انکار ناپذیر داشت و بالاخره چهار دهه تجربه و تکرار بازیهای سیاسی هم مضحک وهم غم افرین که روح هر انسان آزاده و بیداردل را می آزارد و تا هنوز با تمام شدت و حدت ادامه دارد که متاسفانه این حوادث خونین و هولناک اثر مشابه بر آینده گان نیز خواهد داشت؛ بدون تردید با تکرار باید گفت افغانستان نیز از از آنچه که در میانمار میگذرد روز بهتری نداشته و  ندارد همه میدانیم طی سال های متمادی نسبت به مسلمانان میانمار افغانها زیادتر مهاجر شده اند و تعدادی کشته ها و زخمی ها در این سرزمین نسبت به مسلمانان میانمار چندین مرتبه بلند تر است همه میگویند میانمار باید در این یاداشت به تفصیل تذکر دهم که میانمار چه نوع کشور و سرزمین است و سابقه این ماجرای خونین و مسلمان کشی در میانمار به چه زمانی بر میگردد با در نظرداشت حدود اربعه نفوس برمه دیروز و  میانمار امروز سرزمینی  است در آسیای جنوب شرقی. از شمال شرقی با چین، از شرق با لائوس، از جنوب شرقی با تایلند، از غرب با بنگلادش و از شمال غربی با هند مرز مشترک دارد و از جنوب غربی با خلیج بنگال و از جنوب با دریای آندامان محصور است. میانمار با مساحت ۶۷۸۵۰۰ کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آسیای جنوب شرقی شمرده می شود. این کشور ۱۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. نام قبلی این کشور  برمه  ضمیمه حکومت هند، مستعمره آن وقت بریتانیا بود. در سال ۱۹۳۷ بریتانیا برمه را به همراه منطقه آراکان  که اکنون به آن راخین نیز می‌‎گویند، مستعمره‌ای جدا از حکومت هند خواند و آن را برمه بریتانیا نام نهاد. تا اینکه در سال ۱۹۴۸ بریتانیا اجازه داد تا برمه استقلال یابد و از آن زمان به میانمار تغییر نام یافت. میانمار در حال حاضر در حدود 55 ملیون نفوس و 72 درصد مردم آن کشور بودایى اند. در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی در میانمار به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ اقلیت موجود در آن کشور ۱۳۵ اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگ‌ترین این اقلیت‌ها، قوم روهینگیا است. روهینگیا ۴% جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و بیشتر در ایالت راخین در سواحل غربی میانمار ساکن هستند. آمار رسمی جمعیت روهینگیا در سال های قبل ۶ میلیون نفر گفته شده بود اما طبق آمار غیر رسمی جمعیت این قوم که صد در صد آن‌ها مسلمان هستند شاید  به 7 میلیون نفر برسد.

حالا باید گفت که مسلمانان چه وقت به میانمار آمده اند :
تاریخ گسترش اسلام در میانمار به قرن اول هجرى برمى‏گردد. بعد از ظهور اسلام و گرایش اعراب به اسلام، دریانوردان عرب و مسافرت‏هاى دریایى خود را انجام مى‏دادند و در مسیر خود همچنین دست‏به تبلیغ و دعوت مردم‏ به اسلام مى‏زدند. بعد‌ها بازرگانان مسلمان از مسیرهاى زمینى که از منطقه غربى ‏میانمار و ایالت آراکان این کشور مى‏گذشت ‏به مناطق غربى چین سفرمى‏کردند. بسیارى از این افراد در منطقه حاصلخیز و مستعد ساحلى‏ آراکان، اقامت کردند و اولین مناطق مسلمان نشین را ایجاد کردند. تاجران چینى در نوشته‏هاى خود از مناطق مسلمان ‏نشین‏ در مرزهاى بین میانمار و یونن ایالتى در جنوب غربى چین در قرن‏سوم میلادى یاد کرده‏اند. امروز یک زبان محلی به نام روهینگیا دارند که در واقع مسلمانان میانمار را امروز به همین نام می‌شناسند و این زبان هم ترکیبی از عربی، فارسی و ترکی است که نشان دهندۀ این است که اسلام از منطقۀ آسیای غربی به آن منطقه رفته است.

حالا برمیگردیم به چگونگی آغاز بحران موجود در میانمار :

موج جدید این درگیری‌ها از دو ماه قبل و به بهانه کشته شدن یک زن بودایی بدست مسلمانان آغاز شده است. و در ضمن رسانه های بودایی ها خبری نیز منتشر نموده بودند مبنی بر اینکه با این زن بودایی بر علاوه اینکه به دست مسلمانان کشته شده مورد هتک حرمت سه مرد مسلمان نیز قرار گرفته است نظامیان میانمار این سه مردم مسلمان را گرفتار نموده یک نفر آن ها  در زندان نظامیان می‌مبرند و دو نفر دیگر را بدون سوال و جواب اعدام مینمایند .پس از این حادثه یکی از موتر های حامل مسلمانان نیز مورد حمله بودائیان قرار می‌گیرد. بر علاوه کشتن تعدادی از مسلمان ها در جریان این حمله یک نفر از بودایان نیز در زد و خورد کشته می شود. متعاقب این حادثه تعدادی زیادی از نظامیان تندروی بودایی که «بنام ماگ»  یاد میشوند، به مناطق مسلمان نشین در ایالات راخین حمله می‌برند و بیش از ۲۰ قریه و حدود ۲۰۰۰ واحد مسکونی مسلمانان را به آتش می‌کشند. جنگ بین مسلمانان و بودائیان شدت پیدا نموده به حمایت نظامیان میانمار در حدود 750 نفر از مسلمانان کشته و تعداد زیادی زخمی می شوند مسلمانان میانمار بخاطر ترس از وحشت و دهشت خانه و کاشانه  خویش را رها نموده از راه های صعب العبور دست به مهاجرت میزنند گفته می شود که تا کنون در حدود 150 هزار خود را به بنگله دیش رسانده اند . و از سوی دیگر در حدود 50هزار نفر دیگر خود را به تایلند و ۴۰ هزار نفر دیگر به مالزی پناهنده شده اند . گرچه تقریباً تا سال ۱۷۷۴ میلادی مسلمانان در آنجا مشکل نداشتند، در آن مقطع یک بودایی به نام بوداپایا قدرت می‌رسد و با مسلمانان بنای ناسازگاری می‌گذارد و اجرای قوانین اسلامی را ملغی می‌کند. از آن زمان به بعد اختلافات مسلمانان میانمار با دولت شروع می‌شود. از آن زمان است که حقوق مسلمانان نادیده گرفته شده،  تبعیض‌ها تشدید می‌شود و مسئله مسلمانان به تدریج به عنوان یک معضل مطرح و کشورهای منطقه متوجه این موضوع می‌شوند و حتی به سطح بین المللی نیز می‌رود و تا امروز نیز از موضوعات حقوق بشری در سطح بین الملل است. در این مدت تعدادی از مسلمانان گروه‌های چریکی تشکیل دادند و مبارزاتی هم داشتند و برخی برای اینکه از این وضعیت‌‌ رها بشوند، به کشورهای هند و بنگلادش مهاجرت کردند و در آنجا زندگی می‌کنند.
ارتش ظالم میانمار، روهینگیا را در ۱۹ عملیات نظامی از سال ۱۹۶۲ تاکنون مورد هدف قرار داده است. عملیات در حال اجرای ناساکا، رفتار غیر انسانی با جمعیت روهینگیا داشته و مردم آن را قتل عام و شکنجه می‌کند. درسال ۱۹۷۸ در عملیاتی به نام ناگامین شاه اژد‌ها حدود ۲۰۰ هزار نفر به بنگلادش فرار کردند. دولت در سال ۱۹۸۲ تابعیت مسلمانان را لغو کرد و آن‌ها را تحت فشار قرار داد به طوری که تا سال ۱۹۹۲ حدود ۳۰۰ هزار مسلمان مجبور به مهاجرت از کشور و فرار به بنگلادش شدند و تعدادی دستگیر یا اعدام، و یا مورد تجاوز واقع شدند. بار‌ها مسلمانان به بنگلادش و تایلند فرار کرده‌اند ولی در ساحل این دو کشور اجازه ورود نداشته و کشتی آن‌ها را غرق کرده‌اند. در سال ۲۰۰۸ گردباد نارجیز میانمار را درنوردید. دولت نیز با ممانعت از رسیدن کمک‌های بین المللی به اقلیت‌های غیربودایی مسلمانان و مسیحی‌ها مرگ شمار زیادی از آن‌ها را رقم زد.
•رژیم میانمار از صدور کارت هویت برای مسلمانان امتناع می‌کند و به همین خاطر این مردم نمی‌توانند در داخل کشور تردد کنند. علاوه بر آن، دولت برای مسلمانان پاسپورت یا کارت هویت صادر نمی‌کند و لذا آن‌ها از مسافرت‌های خارجی محروم هستند؛
•دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا اجازه سفرنمی دهد و اگر آن‌ها بخواهند از یک روستا به روستای دیگر بروند باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
•تحصیل در دانشگاه‌ها برای مسلمانان ممنوع است؛
•مسلمانان نمی‌توانند در ادارات دولتی استخدام شوند؛
•مسلمانان بدون کسب مجوز نمی‌توانند ازدواج کنند و برای گرفتن این مجوز هم باید مالیات بدهند و پس از ازدواج نیز نمی‌توانند بیش از دو فرزند داشته باشند؛
•بالغ بر ۴۰ هزار نفر از کودکان روهینگیا در غرب میانمار به این خاطر از هرگونه تحصیل و سفر و… محروم هستند که والدین مسلمان آن‌ها بدون اجازه دولت ازدواج کرده‌اند و خودشان جزو فرزندان سوم و یا چهارم هستند. این کودکان شناسنامه ندارند؛
•خانواده‌های مسلمانان میانمار مجبور هستند تا در هر سال یک عکس خانوادگی را که شامل تمامی اعضای خانواده آن‌ها باشد به دولت تحویل بدهند و در صورتی که نوزاد جدیدی در خانواده آن‌ها متولد شده و یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها درگذشته باشد باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.
•آن‌ها اغلب برای بیگاری کار اجباری برده می‌شوند و از آن‌ها به زور اخاذی می‌شود؛
•خدمات عمومی مثل خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش از مسلمانان روهینگیا دریغ می‌شود و بی‌سوادی در میان آن‌ها تا ۸۰ درصد است و در واقع، هیچ نهادی وجود ندارد که مشابه دولت آن‌ها را سرپرستی نماید؛
•این مسلمانان حق مالکیت بر زمین را نیز ندارند. این آزار‌ها و شرایط ضدانسانی بسیاری از بومیان روهینگیا را وادار می‌کند که از زادگاه خود به سمت کشورهای بیگانه مثل بنگلادش، تایلند و مالزی بگریزند، اما اغلب جان خود را از دست می‌دهند و یا به جای اول بازگردانده می‌شوند.
•مسلمانان روهینگیا اجازه تعمیر و نوسازی مساجد و یا مدارس خود را بدون مجوز دولت ندارند و هر کسی که اقدام به نوسازی این بنا‌ها کند زندانی می‌شود و از همین رو به مدت ۲۰ سال است که در این منطقه مسجد و یا مدرسه جدیدی ساخته نشده است.
•اگر مسلمانی در میانمار قصد دایر کردن فروشگاهی را داشته باشد باید با یک بودائی شریک شود. فرد بودائی در این شرکات هیچ سهمی را نمی‌پردازد اما از سود حاصل از این فروشگاه بهره‌مند می‌شود.
•دولت جنرال نی وین  ‏ پس از روی کار آمدن در ۱۹۶۲ رفتن مسلمانان ‏به حج را ممنوع اعلام کرد تا آنکه در ۱۹۸۰ پس از گذشت ۱۸ سال به‏ هفتاد نفر از مسلمانان اجازه داده شد، جهت انجام فرایض حج ‏به ‏مکه مشرف شوند و متعاقب آن عده‏اى از مسلمانان نیز جهت ‏شرکت در کنفرانسهاى مختلف اسلامى اعزام شدند.
•تین سین، رئیس‌جمهور فعلی میانمار جمعیت ۸۰۰ هزار نفری مسلمان روهینگیا در این کشور را قومیتی خارجی دانست و گفت: مسلمانان شهروند میانمار نیستند یا باید در اردوگاه‌های آوارگان متمرکز یا اخراج شوند.
•خانم آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل که رهبری  حزب ان. ال. دی (اتحاد ملی برای دموکراسی را به عهده دارد نیز هیچ نوع کمکی را بخاطر نجات از ظلم و استبداد که بر مسلمان در آن کشور روا داشته می شود نکرده است. تردیدی وجود ندارد که دولت میانمار  

از زمان استقلال این کشور، یک سیاست حذفی را در قبال مسلمانان بکار گرفته تا کشوری را براساس آئین بودا تشکیل دهد. در این زمینه سایر مذاهب و گروه‌های قومی یا مجبور به همسان شدن با بودائیان شده‌اند و یا آنکه به اجبار دست به مهاجرت زده‌اند. این سیاست با هدف کاهش نفوذ گروه‌های مختلف دینی در میانمار انجام شده است.
حالا باید گفت کشور های که خود را حامی دمکراسی و عدالت اجتماعی میدانند بشمول امریکا چرا خاموش اند.
به عقیده من آمریکا علاقمند سرمایه گذاری در میانمار را دارد و بقیه مسائل حاشیه‌ای محسوب می‌شوند، هرچند پای کشتار فجیع هزاران انسان در میان هم باشد. از سوی دیگر بالای کشور میانمار رقابت های بین چین و امریکا نیز وجود دارد و هر کس در تلاش منافع خود است روی این اصل  قدرت‌های اصلی منافع مشخصی را در میانمار دارند و به دلیل این منافع در قبال وضعیت موجود در این کشور سکوت کرده‌اند. میانمار همچنین منابع طبیعی مهمی دارد باید گفت  سیاست‌های آمریکا و چین در میانمار درگیر هستند. و هر دو یعنی پکن و واشنگتن به دولت میانمار چشم دوخته‌اند.

شرایط سیاسی داخلی چطور است :
به عقیده من مسلمانان میانمار قربانی یک شرایط سیاسی ویژه شده‌اند؛ نهاد نظامی از سر اجبار می‌خواهد قدرت را به نهادهای دموکراتیک واگذار کند و دراین بین، با اعلام وضعیت فوق العاده در ایالت راخین، می‌خواهد اهمیت و جایگاه خودش را در مملکت داری به رخ سوچی و چهره‌های غیرنظامی بکشد و بگوید که کشورداری چندان هم آسان نیست.

اسلام هراسی جهانی :
بودایی های میانمار همسو با غربی‌ها، در چارچوب یک سیاست جهانی هدفمند، اسلام هراسی را در همه جا تبلیغ می‌کنند و کشتار میانمار در اصل، یکی از محصولات همین اسلام هراسی است.
سیاست تلافی جویانه بودایی‌ها:
میانمار از وقتی که طالبان مجسمه‌های بودا را در افغانستان تخریب کرده، صحنه آشوبهای ضد مسلمان بوده است. تعصب، تعصب به دنبال دارد. آشوب دیگری نیز به علت تخریب مجسمه‌های بودا توسط افراد نا‌شناسی در ماندالیا ایجاد شده.
به هر صورت امید می رفت که برنده جایزه نوبل  خانم آنگ سان سوچی زمانیکه قدرت را در میانمار بدست گیرد وضعیت مسلمانان بهتر خواهد شد متاسفانه این خانم نیز مانع از تداوم جنایت علیه مسلمانان نشد. بلکه بحران و تنش در مناطق مرزی میانمار و بنگلادش با گذشت هر روز ازدیاد یافته است به عقیده من در این رابطه نکات زیر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. و بخاطر نجات از این وضعیت به آن عمل شود
1ـ امروز مسلمانان با دولتی مسئولیت‌ناپذیر مواجه هستند که نمی‌خواهد حضور آنان را در وطن خود بپذیرد. فشارهای سیاسی بین‌المللی باید در مسیری هدایت و ادامه یابد که دولت این کشور، اقدامات لازم را برای حفاظت از هزاران مسلمان روهینگیایی انجام دهد.
2ـ کشورهای مسلمان قاطعانه از سازمان ملل متحد بخواهند تا با اعزام گروه حقیقت‌یاب به میانمار و بنگلادش، از نزدیک در جریان مصائب مسلمانان قرار گرفته و اقدامات لازم را در چارچوب وظایف سازمانی خود انجام دهد.
3ـ ممانعت از رساندن کمک‌های انسانی به مسلمانان این منطقه توجیه قانونی ندارد و باید تمام تلاش‌های بین‌المللی برای رفع مانع از ارسال کمک‌های انسانی برای مردم مسلمان منطقه استوار شود.
4ـ گرچه متاسفانه امروز سازمان همکاری‌های اسلامی نسبت به جنایات اعمال‌شده علیه مسلمانان چه در افغانستان چه در فلسطین چه در نقطه دیگر دنیا بی‌اعتناست و به عنوان ابزاری در خدمت منافع ابر قدرت ها عمل می‌کند، اما بر اساس منشور سازمان موظف است از مسلمانان تحت ستم حمایت کرده و از کشورهای عضو و غیرعضو بخواهد تا حقوق دینی، مذهبی و اجتماعی مسلمانان را رعایت کند.
5 ـ در زمینه فعالیت‌های مردمی، مسلمانان جهان باید به‌طور مستمر، با اتحاد و یکپارچگی علیه دولت میانمار بسیج شده و با محکوم کردن جنایت علیه مسلمانان، از تمام ظرفیت خود برای انعکاس صدای مظلومیت مسلمانان مظلوم میانمار در سطح جهان استفاده کنند.
نکته آخر این‌که رسانه‌های جهان و بخصوص رسانه های آزاد باید به‌صورت مستند و مستمر، حوادث دردناک و کشتار و کوچ اجباری ده‌ها هزار تن از مسلمانان روهینگیا را منتشر کرده و با اقدامات هوشمندانه خود در کاهش فشار بر مسلمانان و متقاعد شدن سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی اسلامی برای حمایت از آنان تاثیرگذار باشند.



 

Advertise your business here. Click to contact us.
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

آخرین به روز رسانی در جمعه ، 28 مهر 1396 ، 12:49
 

تـاریخ مطبـوعـات جلد سوم

..
جلد ســوم
تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان؛
شامل "نشرات برونمرزی کشور"

مؤلف: پروفیسور رسول رهین
..

دوستان عزیز!

اینک جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان؛ شامل "نشرات برونمرزی کشور" تازه به زیور چاپ آراسته گردیده است.

علاقمندان میتوانند با تماس به مؤلف ویا ناشر کتاب به محتوای غنی کتاب آشنایی پیداکنند. برای آشنایی بیشتر مشخصات کتاب را در ذیل مطالعه بفرمائید.

جلد سوم

"تــاریخ مطبــوعــات افغــانســتان"
(نشرات
برونمرزی)

مشخصات کتاب:

عنوان: تاریخ مطبوعات افغانستان؛

(نشرات برونمرزی افغانستان)

(1357 – 1390)

مؤلف: پروفیسور رسول رهین

محل نشر: استوکهولم، سویدن

ناشر: شورای فرهنگی افغانستان

تاریخ نشر: مارچ 2017 (حمل 1396)

مصحح: عارف دانش

صفحه آرا : ضیاء رهین

طرح روی جلد: پوهنیار جاهد مشتاق

تیراژ: 1000 نسخه

آدرس ناشر:

Prof. Abdul Rasul Rahin

12751 Skärholmen, Sweden

Tel. 0046 8 740 63 65

Mob. 0046 73 924 09 07

E-Mail: rahin@khawaran.com

Website: www.khawaran.com

شماره ثبت: ISBN:978-91-978820-3-3

**************************

حرفهای مؤلف

دوستان عزیز:

خوشحالم، اینک حسب وعده یی که به ژورنالیستان عزیز داده بودم، توفیق یافتم جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان را که محتوی نشریه های برونمرزی افغانستان میباشد، پس از سعی و تلاش دامنه داری در خارج میهن تکمیل کرده به اختیار شما دوست داران مطبوعات برونمرزی افغانستان میگذارم.

هرچند تکمیل این پروژه در برونمرزی کار آسان و ساده نبود؛ ولی با همکاری دوستان و علاقمندان دسپلین ژورنالیزم و تماسهای مداوم با ژورنالیستان پرکار خارج کشور امکان آن برایم میسر گردید تا انجام این کار مهم و با ارزش را به حقیقت مبدل نمایم. برای ایفای این کارپر ارزش تلاش کردم به ادامه شیوه کاری جلد اول و دوم تاریخ مطبوعات افغانستان مقدمه پر محتوایی در باره آغاز نشرات فارسی دری در جهان، خراسان شرقی یا افغانستان کنونی، چگونگی رشد نشرات برونمرزی افغانستان در دهه های اخیر معلومات جامع در اختیار شما علاقمندان فرهنگ غنی خراسانی بگذارم.

با آنکه دسترسی به مطبوعات این دوره هاکه در سراسر کشورهای جهان پراگنده میباشند، مشکل است وبا تمام تلاشها بازهم این امکان رابه من نداد تا به همه آنها دسترسی پیداکنم؛ ونیز اکثر این نشریه ها پس از انتشار یک یا دو شماره متوقف گردیده بودند که اینهم میتوانست بر دشواری جمع آوری و توضیح محتوایی آنها تأثیر منفی گذارد. چاپ یک نشریه به عین نام و عنوان در چند شهر و چندکشور جهان از مشکلات دیگری بود که توانست در تفکیک و شناسایی نشریه هامشکل ایجاد نماید، نشرنامنظم و غیر مسلکی نشریه ها که اکثر شان فاقد تاریخ نشر، معلومات در باره ماهنامه و جریده بودن ویا روزنامه بودن آنها فکت دیگری است که کار مارا به کندی سوق کرده، حتی مؤفق نشدیم شهرت مکمل یکتعداد نشریه ها را که بایست مکمل معرفی میشد بدست بیآوریم. و لی نگارنده که در تصمیم خود عزم راسخ داشتم سعی کردم با استفاده از محتوای نشریه هایی که بدسترسم قرارداشتند و نیز آثار چاپ شده سایر محققان و ژورنالیستان داخلی و خارجی بر مشکلات غلبه کرده در تکمیل این پروژه ارزشمـند ساعی بمانم. اینکه گفته اند تصمیم نصف مؤفقیت است، بکار خود ادامه داده تقریباً بیشترین و حتی کاملترین مجموعه نشــــریه های چاپی برونمرزی را که تعداد مجموعی آنها به بیش از 900 نشریه میرسد جمع و باختیار دوستداران مطبوعات برونمرزی کشور بگذارم.

ازدوستان و علاقمندان، بخصوص از ژورنالیستان سخت کوش کشور توقع دارم، در صورتیکه اشتباهی و یا اصلاحی در باره تاریخ ها وسایر معلومات داده شده درکتاب نزد شان ظاهر گردد، صمیمانه و دوستانه مرا در جریان گذارند تا در چاپهای بعدی مطابق بمیل و آرزوهای شان کتاب جامع در اختیارشان بگذاریم.

در مورد ژانرکتاب که یکی دیگر از مهمترین ژانر های مطبوعاتی بشمار میرود بخاطر وسیع بودن انتشار کتاب در برونمرزی نتوانستیم درین مجموعه کاری انجام بدهیم. سعی خواهم کرد تا در جلد جداگانه آثار چاپی این دوره ها را نیزبچاپ رسانم.

مطلب مهم دیگری که میخواهم از آن آگاهی دهم اینست که بنابر نداشتن حروف مشخص الفبای پشتـــو در کمپیوتر کاری ام، نتوانستم واژه های .پشتو را به حروف خاص پشتو تائپ کنم. هرچند معادل فارسی دری آنها را آورده ام ولی کافی نیست و در خواندن واژه های پشتو یک اندازه دقت بیشتر ضروری میباشد. ازین بابت شرمنده ام و ازدوستان خود عذر میخواهم.

قابل یاد آوری میدانم که بدسترس قرار دادن سهل و آسان این مجموعه، ایجاب میکرد تاعموم نشریه های هر دوره را پس از دسته بندی به روزنامه، جریده، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه و...، به ترتیب تاریخی، تنظیم نموده، سپس یک تعداد نشرات این دوره ها راکه به سبب ناقص بودن فنی نشرآنها در گروپ های بالا نمی گنجیدند زیر نام نشریه ها معرفی کنم. البته یک تعداد گاهنامه ها نیز در اخیر هر دوره به ترتیب تاریخی آورده شده است.

امیدوارم پس از چاپ جلد سوم بتوانم بالای ژانر کتاب های برونمرزی کارکرده، جلد چهارم این مجموعه را که محتوی آثار چاپی این دوره ها میباشد، هرچه زودتر بچاپ رسانم. در اینجا یک مطلب را میخواهم به علاقمندان در میان گذارم؛ آن اینکه، چون همه فصلهای کتاب حاضر، درفصلنامه آریانای برونمرزی بخـاطر گرفتن نظرات علاقمندان محترم بچاپ رسیده است و دوستان نظریات نیک خود را بوقت و زمانش ارسال داشته اند؛ کوشیده ام در نسخــــه آخری و چــــــاپ نهایی "زیر نویسها".را از آخر هر بخش به آخر فصلها با شماره های جدید تسلسل بدهم. مطلب اینست که ممکن در تنظیم شماره ها درداخـــــل متن ویاهم در"زیـــــر نویسها" که در آخر هر فصل برده شده است، یگان پـــــس و پیشی هایی در شمــــاره ها رخ داده باشد. اگر چنین شده باشـــــد، نگارنده را عفو کرده، مطلوب خـــــــودرا یک شماره پیشتر ویا بعدتر جستجو نمایند.

چیزیکه نگارنده در باره محتوای کتاب علاوه میکنم اینست که این کتاب در پهلوی اینکه یک اثر جامــع و خیلی غنی در بـــــاره تاریخ مطبوعات افغانستان میباشد، در حقیقت تاریخ تحول فرهنگی افغانستان را نیز ارائه می نماید. درین کتاب بادست باز تلاش گردیده تا از مؤسسات فـــرهنگی و ریشـــــه های فــــــرهنگ ستــــــیزی و دورنما های تحـولات فرهنگی افغانستان گرمجوشانه بحث شود. پس خوانندگان محترم باین کتاب نه تنها بحیث تــــاریخ مطبوعات افغانستان عطف تــــــوجه داشته باشــــند، بلکه بحیث تاریخ فــــرهنگی افغانستان نیز بنگرنــــد که میتواند رهنمــــا و راه گشـــای خوبی بــــرای کسانی باشــــد که در آینده بخــــواهند تاریخ تحـــــول فــرهنگی افغانستان را تألیف نمایند.

باید بگویم که در تألیف این کتاب دوستان، مؤرخان و ژورنالیستان باتجربه فراوانی با من همکاری کرده اند. جناب نجم کاویانی که همکار دایمی و همیشگی آریانای برونمرزی هستند، مواد معتبری در باره روزنامه بخاری شریف چاپ کردند که حتی بعضی قسمتهای مقاله های شان مستقیماً درین کتاب گنجانیده شده است. در بخش فرهـــــنگی ازیادداشتـــــهای جناب حمزه واعظی استفاده کرده ام که بی شک بر غنای این اثـر تأثیر عمیق داشتـه است. جناب محترم عـارف دانش همکار این نشـــــریه و مشـــــوق چاپ این کتاب، آخرین پروف خوانی این گنجینه فرهنگی و ژورنالیستی را صمیمانه انجام داده اند که نظر باثواب شان شامل حال این کتاب میباشد.

این مجموعه به هیچ صورت تکمیل نیست که از حقدار اولی و اصلی آن جناب پروفیسور حبیب الرحمن هاله سپاس فراوان نه نمائیم. جناب هاله که در آغازکار آمر دیپارتمنت مطبوعات دانشکده ژورنالیزم، دانشگاه کابل بودند، اولین سنگ بنای این مجموعه را مشوره دادند و مرا برآن داشتند تا همچو اثری را طراحی کنم. ایشان با حسن نیت لکچر نوتهارا میخواندند و ازگرد آورده های هفته وار من لذت میبردند. .

یکباردیگرخودرا مکلف میدانم از همکاریهای دوستانم پروفیسور حبیب الرحمن هاله، نجم کاویانی و همکار صمیمی و همیشگی نشریه آریانای برونمرزی جناب پروفیسور شاه علی اکبر شهرستانی و استاد تازه کار، جوان و پرتلاش دانشگاه البیرونی جاهد مشتاق که در جمع آوری اسناد و مدارک معتبر ژورنالیستی مرا یاری رسانیده اند سپاس فراوان کنم.

از سایر دوستانیکه درین راه با من همراهی کرده اند سپاس فراوان دارم، امیدوارم که در نشر و چاپ سایر مجموعه هایم نیز این دوستان با من باشند و بتوانیم باهم و کمک یک دیگر آثار ماندگار دیگری نیز به جامعه افغانستانی خود تقدیم بداریم. دوستان شاد و همیشه باشند.

درود

پروفیسور رسول رهین

استوکهولم، سویدن

حمل 2017

TOLO TV LIVE

رد پـــای فـــرعــــون

...
رد پـــای فـــرعــــون
افســانــهء در پنــاه حقیــقت

افسانه ی در پناه حقیقت
نویسنده: احمد بهارچوپان
ویراستار: آثار الحق حکیمی

برای دانلود این کتاب ارزشمند
بروی پوشه آن اشاره نمائید!

.....

تـاجیــکان در گــذرگــاه تــاریخ

پروفیســور رســـول رهیــن
پروفیســور رســـول رهیــن
مجمــــوعه مقـــالات پیــرامــون
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ

مقـــــاله نخست
خـــاســـتگاه واژه تاجیــــک

مقــــــــاله دوم
تاجیــــکان پـــار دریـــا

مقــــاله ســـوم
تاجیـــکان خُــراســـان باختــری یـا
(افغـــــانســــتان کنـــــونی)

مقـــاله چهــارم
تاجیکــــان باختـــری یـا
(افغــانســـتان کنـــونی)

مقـــاله پنجـــم
ظهــور باغبــان بچـهء تاجیــک تبــار:
(شـــاه حبیب الله کلــــکانی)

مقــــاله ششــم
حکومت خـودکـــامه محمـد نـادر و
قتـل عـام تاجیـکان کـابل وشمالی

مقــــاله هفتـم
قتــل عــام تاجیکـــان، اوزبکـــان و
تـــرکمنهـــای قطغـــن و بدخشـــان

مقــــاله هشــتم
عملــکرد غیــر انســانی
محمــد هاشــم صـــدراعظـــم
در مقــابل
تاجیکـان و هـزاره هــای افغـانسـتان

مقــــاله نهــــــم
وضــع تاجیــکان در دوره دمــوکــراسی
قُـــلابی شـــاه محمـــــود خــان

مقـــــاله دهـــــــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره صــــدارت و
جمهـــوریت اســتبدادی محمــدداؤد

مقـــاله یازدهــــم
وضع تاجیکـــان در
جمهـــوری دمو کراتیک
تره کــــــی و حفیــــــــظ الله امیـــن

مقـــاله دوازدهـــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره
زمــامــداری ببــرک کــــــارمــل

مقــاله سیزدهـــم
وضــع تاجیکــان در دوره
زمــامــداری داکتــر نجیب


مقـــــاله چهـــاردهــم
وضع تاجیکــان دردوره
زمــداری قلابی حامـد کــرزی

...

...

تاجيکـــان در قـــرن بيســتم

 

متـــن کــامـــل کتـــاب
متـــن کــامـــل کتـــاب
تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم
بـــرای دانلـــود


تـــن کــامـــل کتـــاب

تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

ایســـتگاه خبــری "یکصــــدا"


یکصـــدا
ایســــتگاه خبـــری یکصـــــدا

.

رســتاخیز پرسـتوهای تغییر

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 216 مهمان آنلاین

ازهمیـن قـلم درخـــاوران


Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: html in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 151 قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.