Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان

حقیقت روزه در زیر غبار دروغ تیکه داران دین PDF پرینت ایمیل
مقـــــــالات - مـــذهبـــی
نوشته شده توسط وخشور بدخش   
دوشنبه ، 21 تیر 1395 ، 07:45

در ماه روزه هستیم و از هر منار و منبری فتواهایی عجیب و غریب در پیوند به روزه به گوش می‌رسد. ملایی می‌گوید روزه حکمت های بی‌شماری دارد. ملایی می‌گوید روزه برای هزار درد درمان است و ملایی در باره‌ی فلسفه‌ی روزه می‌فرماید: روزه برای اینست که ما از دل غریبان بیاییم. ملای دیگری هم به شوق تمام می‌گوید رمضان ماۀ پر فیض و برکت است. خیلی‌های دیگر آن‌را پاکی نفس و... گفته اند. اما چیزی که در این میان به آن توجهی نمی‌شود مضرات روزه است. تاحال هیچ ملایی از مضرات روزه نگفته است و اجازه هم نمی‌دهندکه کسی از مضرات روزه بگوید. شماری در جست‌وجویی راه های علمی برای گرفتن روزه هستند. خیلی‌ها دلایل پزشکی تراشیده اند برای روزه؛ و گرفتن آن را کوشیده اند با این دلایل موجه جلوه دهند. اما چیزی که ما در جوامع اسلامی به ویژه افغانستان شاهد آن هستیم این است که روزه یک فرض مطلق است و نیاز به ارائه‌ی دلیل علمی ندارد. امر خدا است باید بی‌چون و چرا آن را گرفت. کودکان را هم باید با آن عادت داد. این درست همان چیزی است که ملاها در این جامعه امر می‌کنند و اجازه و فرصت استدلال راهم برای کسی نمی‌دهند.
اگر کسی بگویدکه روزه ضررهم دارد؛ بدون پرسیدن از بین خواهد رفت و ملاهم فتوای کفرش را با دول و کرنا پف خواهد کرد. ما چقدر از منطق به دور هستیم. چقدر در گره های کور خود گره مانده ایم. نه منطقی می‌پذیریم و نه هم می‌خواهیم کسی باور خودش را بیان کند و نه هم خودمان چیزی می‌دانیم. مشکلی کسی را در نظر نمی گیریم. پس این خدا چه خدایی است که بر بندگانش تکلیف می‌کند و آن‌هارا عذاب می‌کند؟. چیزی که بنده را ضرر می‌رساند آیا خداوند روا دارش است؟ خوب برای کسانی‌که توانایی دارند و پزشک هم جواز صحی اگر بدهد که خوب می‌شود به آن عمل کند اما بدبختانه در این جامعه سخن و تشخیص پزشک معیار نیست بلکه سخن ملا وحی منزل است. سخن ملا هم وحی است و هم علم و هم فلسفه و هم تکنولوژی و هم همه‌ی چیز.
شماری آمده اند برای روزه فواید بی‌شماری از لحاظ پژشکی تراشیده اندکه به قرار زیر است:
-    روزه عادات غذا خوردن سالم را ترویج کرده و ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند
-    روزه سم زدایی می‌کند
-    روزه به دستگاه گوارش استراحت‌ می‌دهد
-    روزه گرفتن به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک‌ می‌کند
-    روزه پاسخ التهابی را برطرف می‌کند
-    روزه قند خون را کاهش می‌دهد
-    روزه تجزیه چربی‌‌ها را افزایش می‌دهد
-    روزه فشارخون بالا را تعدیل می‌کند
-    روزه کاهش وزن را ترویج می‌کند
-    روزه گرفتن به ترک اعتیاد کمک می‌کند
-    جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می‌کند و آن‌ها را مصرف می‌کند.
روزه عادات غذا خوردن سالم را چگونه ترویج می‌کند؟ آیا فاعل ما هستیم یا روزه؟ اگر مابخواهیم بی‌روزه هم غذاخوردن سالم را به کار می‌بریم پس چه نیاز است که آن‌را به پای روزه یدک بکشیم؟. گفته اند روزه به دستگاه گوارش استراحت‌ می‌دهد. چگونه استراحت می‌دهد؟ مایی‌که به خروار پس از افطار می‌خوریم و تا گلورا از خوردنی ها پر می‌کنیم، پس چگونه استراحت می‌دهد دستگاۀ گوارشی را؟ کدام استراحت؟. بازهم گفته اند روزه گرفتن به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک‌ می‌کند. در حالی‌که قضیه برعکس است و روزه تعادل مایعات بدن را برهم می‌زند و کاهش جدی مایعات وجود را به بار می آورد. می‌گویند روزه قند خون را کاهش می‌دهد. اما کسانی‌که از قندخون پایین برخوردار اند آیا با آن‌ها چه کار می‌کند؟ آنهایی که قند خون شان پایین است چه نیازی به کاهش قند خون دارند؟ در حالی‌که برای آن‌ها کاهش قند خون مرگبار است. و بازهم گفته اند روزه تجزیه چربی‌‌ها را افزایش می‌دهد. اما نگفته اند کسانی‌که چربی ندارند چه به سرشان میاید؟ آری معلوم است که روزه آن‌هارا به خودخوری سوق می‌دهد و در نتیجه ماهیچه‌های بدن‌شان به طور فزاینده‌ای کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها به هیکل‌های سؤی تغذی (سومالی)‌وار مبدل می‌شوند و گفته اند روزه فشار خون بالارا تنظیم می‌کند اما کسانی راکه فشار خون پایین دارند را نگفته اند چه می‌کند؟ آری معلوم است که آن‌هارا جان‌گردان می‌کند و از زندگی می‌کشدشان. بازهم گفته اند روزه باعث کاهش وزن می‌شود اما نگفته اند کسانی را که از کم وزنی رنج می‌برند چه حال و روزی به سرشان میاورد. هم‌چنان در باره‌ی اینکه روزه برای اینست که سرمایه داران از دل فقرا و غربا بیایند. برعکس سرمایه داری که روی میزش از هرگونه غذا و میوه ها پر است چگونه از دل مساکین و فقرا میاید؟ کجا یاد سفره‌ی خالی غربا می‌افتد؟.
خیلی سبک‌سرانه و خیلی غیر مسوولانه نباید در مسایل دینی برخورد کنیم و همه چیز را به یک‌سان و از دریچه ذهن و باور خود ببینیم. هرچیز در پهلوی خوبی‌هایش عارضه های زیادی را هم به هم‌راه دارد چنان‌چه تحقیقات پزشکی که در این زمینه غیر جانب‌دارانه صورت گرفته است، نشان می‌دهدکه مضرات روزه به مراتب بالاتر از فواید آنست.
مثال:
روزه و مرگ سلول‌های مغز:
-    زمانی که بدنی گرسنه میماند، ابتدا به پلی ساکاریدی بنام گلیکوژن در کبد دست مییازد اما میزان گلیکوژن در کبد به آنقدر نیست که پاسخگوی چند ساعت گرسنگی را بدهد.
پس بدن شروع به استفاده از چربی‌ها می‌پردازد و چربی‌های ذخیره شده را به نوعی کتون (cetone) تبدیل می‌کند.(بوی بدی‌که از دهان روزه‌دار می‌آید، از همین کتون است)
بیشتر سلول‌های بدن این کتون را بعنوان ماده مغذی به‌کار می‌برند.
-    در طب بهترین نوع غذا خوردن این‌است که “به‌مقدار کم” و به “فواصل کم” خورده شود. اما ماکه زمان افطار وحشیانه انبار می کنیم معده‌ی خویش را.
-    زخم معده و زخم دوازدهه (اثنی العشر) بار میاورد روزه.
-    میزان ترشح اسید معده از کنترل خارج می‌شود، مخاط دوازدهه حساس می‌گردد و دروازه خروجی معده گاهی محتویات اسیدی را به‌داخل دوازدهه می‌ریزد.
-    گاهی روزه خودآغازگر دیابت است
-    سنگ کیسه صفرا بیشتر در اثر گرسنگی و سپس خوردن دوباره چربی می پندد و بعدا خانه می کند در وجود.
-    روزه پانکراتیت حاد را گاهی بار میاوردکه خیلی خطرناک است.
-    میزان آب موجود در رگ‌ها کاسته می‌گردد و به حالتی منجر می‌شود که به آن نام “شوک هیپو ولمی” یا شوک در اثر کم‌بود حجم می‌گوییم.
هم‌چنان پروفسور دکتر ویلیام جارویس استاد بازنشسته دانشکده‌ی پزشکی لوما لیندا(آمریکا) متخصص سلامت عمومی و مدافع حقوق مصرف کنندگان در آمریکا است. در اثر تحقیقات خویش به نتایج تکان دهنده در مورد روزه رسیده است که برای مثال چند پرگراف آن را میاورم این‌جا:
-    طرفداران روزه می‌گویند به دلیل روزه بسیاری از سموم از بدن خارج می‌شود. اما باید بدانید در مقابل شما در معرض  هپاتیت، اختلالات کلیه، بیماری‌های خون، بیماری‌های قلبی، ورم مفاصل بیماری‌های  اعصاب و روانی  یا حتا سرطان - بسته بر شرایط ارثی و یا نقاط ضعف ساختاری بدن شما- قرار می‌گیرید.
-    هنگامی‌که بدن با کم‌بود انرژی مواجه می‌شود بدن طی فرآیندی به‌نام کاتابولیسم شروع به شکستن ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های پروتینی و تبدیل آن به انرژی می‌کند. این کاتابولیسم(در حالت روزه) در واقع نوعی «خود خوری» محسوب می‌شود که با تولید اوره و آمونیاک (به عنوان مواد فرعی) منجر به افزایش اسیدیته خون می‌شود. نتیجه‌ی اسیدی شدن خون: ضعف، خستگی شدید، کج‌خلقی، افسردگی، کاهش میل جنسی و احساس کسالت است.
-    روزه باعث از دست رفتن سریع آب، پتاسیم و سدیم می‌شود.
-    کسانی‌که روزه می‌گیرند ممکن است هم‌چنین به کم‌خونی، ضعف ایمنی بدن، آسیب‌های کلیوی یا کبدی مبتلا گردند.
-    روزه منجر به از دست دادن سریع آب، سدیم و پتاسیم است. این کار سبب کاهش حجم خون می‌شود هم‌چنین کم خونی، کاهش ایمنی بدن، پوکی استخوان، صدمه به کلیه، یا آسیب کبدی از عوارض دیگر روزه است. در پایان مقاله تحقیقی خویش یاد آوری می‌کندکه بیش از 6 ساعت تشنگی خویش را ادامه ندهید.
هم چنین نتایج بررسی‌های دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که 90 دقیقه عرق کردن مداوم می‌تواند مغز را به اندازه یک‌سال پیر کند.
به گفته‌ی این محققان، مغز به طور کلی از آب تغذیه می‌کند و بنابراین در شرایط بی آبی موجب می‌شود که در کم‌تر از چند دقیقه قشر خاکستری شروع به جمع شدن کرده و عمل‌کردهای نورمال مغزی آهسته شود و اگر مغز به طور ثابت در یک رژیم کم آبی مزمن باقی بماند حتا می‌تواند در راندمان کاری و تحصیلی تاثیراتی منفی برجای بگذارد.
این‌که روزه به کودکان، بیماران و خانم ها چقدر آسیب می‌رساند تاحال کسی چیزی نگفته است اما روشن است خیلی به مراتب بالاتر از چیزی است که توقع می‌رود. روزه با آن‌که فواید خویش را دارد مضرات خودراهم دارد اما بحث ما این‌جا اینست که باید ملاهای ما در چشم مردم خاک نزنند. همان‌گونه که از فواید و خوبی‌های روزه می‌گویندکه (بیشترش افسانه و اغوا است) به همان اندازه از مضرات روزه هم بگویند. چرا کتمان حقیقت می‌کنند؟ مگر حقیقت پوشی در دین اسلام جرم نیست؟ مگر پیغمبر خدا نگفته «کسی اگر چیزی راکه می‌داند و نمی‌گوید، در روز آخرت در دهانش لگام آتشین زده می‌شود»؟. مگر شما به روز آخرت باور ندارید؟ مگر  مضرات روزه از جمله‌ی حقایق نیستند؟ مگر در قبال سلامت جامعه و بنده‌های خدا و امت مسلمه شما مسوولیت ندارید؟ آیا خداوند ترجیح می‌دهدکه به همین سادگی بندگانش آسیب بینند؟ چرا توصیه های نیک نمی‌کنید؟ چرا هرچیز را از هردو بعدش بررسی نمی‌کنید؟ دین اسلام که به ضرر و آزار و اذیت انسانی روا دار نیست، پس چرا مردم را از مشکلات با خبر نمی‌سازید، تا در صورت بروز احتمالی خطر خود را به هلاکت نیندازند؟
درست است که روزه از جانب خداوند فرض شده است اما این فرایض شرایط خودراهم دارد. مگر چیزی غیر از شرایط است که حالا به تازگی هم بحث و اختلاف بر روزه و زمان آن داغ شده است. و در قسمت اینکه ملاها می گویند روزه ماهِ پر برکتی است باید بگویم که ماه روزه تنها برای تیکه داران دینی و ملاهای شکم گنده برکت دارد چون مردم ناگزیر اند برایشان هرگونه غذا را تهیه کنند تا این‌ها شکم‌های چاق و گنده‌ی خویش را بزرگتر کنند و خون غربارا بیشتر بمکند. برای همین‌است که همیشه می‌گویند رمضان ماۀ پر برکتی است. ولا برای فقرا و مساکین رمضان را همان عین غیر رمضان است و تازه برایشان خیلی مشکل‌هم می‌شود. اما فیض و برکت معنوی روزه را نمی‌شود نادیده گرفت که به آن کم‌تر اشاره می‌شود.
آری به‌تر است از دروغ‌پردازی ها و عوام فریبی‌ها دست بکشید و برای روزه دلایل علمی نتراشید. خوب می‌شود اگر دین خدارا و احکام الهی را با دروغ و افسانه و عوام فریبی تبلیغ نکنید. در عصر دانش شما کمالات، معجزات و حکمت های غیر قابل تصور به روزه می‌تراشید و این راهم خوب می‌دانید که دیگر کسی آن‌را باور نخواهد کرد. پس شما هم دین و هم خویش را به سخره می‌گیرید. بگذارید که مردم روزه را به خاطر فواید علمی نه بلکه به خاطر فرض پروردگار به پا دارند. چون روزه بیشتر ازین‌که به جنبه‌های فزیکی و جسمی بپردازد مرادش جنبه های روحانی است. آری روزه پاکی نفس را بار میاورد و انسان را به دلیل کاهش انرژی که متوجه اش کرده است از گناهان فزیکی باز می‌دارد و خوب می‌شود اگر جنبه های روحانی و عرفانی روزه را بشکافید تا ساختن دلایل دروغین علمی و پزشکی.
جوزای 1395
وخشور بدخش

Advertise your business here. Click to contact us.
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

تـاریخ مطبـوعـات جلد سوم

..
جلد ســوم
تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان؛
شامل "نشرات برونمرزی کشور"

مؤلف: پروفیسور رسول رهین
..

دوستان عزیز!

اینک جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان؛ شامل "نشرات برونمرزی کشور" تازه به زیور چاپ آراسته گردیده است.

علاقمندان میتوانند با تماس به مؤلف ویا ناشر کتاب به محتوای غنی کتاب آشنایی پیداکنند. برای آشنایی بیشتر مشخصات کتاب را در ذیل مطالعه بفرمائید.

جلد سوم

"تــاریخ مطبــوعــات افغــانســتان"
(نشرات
برونمرزی)

مشخصات کتاب:

عنوان: تاریخ مطبوعات افغانستان؛

(نشرات برونمرزی افغانستان)

(1357 – 1390)

مؤلف: پروفیسور رسول رهین

محل نشر: استوکهولم، سویدن

ناشر: شورای فرهنگی افغانستان

تاریخ نشر: مارچ 2017 (حمل 1396)

مصحح: عارف دانش

صفحه آرا : ضیاء رهین

طرح روی جلد: پوهنیار جاهد مشتاق

تیراژ: 1000 نسخه

آدرس ناشر:

Prof. Abdul Rasul Rahin

12751 Skärholmen, Sweden

Tel. 0046 8 740 63 65

Mob. 0046 73 924 09 07

E-Mail: rahin@khawaran.com

Website: www.khawaran.com

شماره ثبت: ISBN:978-91-978820-3-3

**************************

حرفهای مؤلف

دوستان عزیز:

خوشحالم، اینک حسب وعده یی که به ژورنالیستان عزیز داده بودم، توفیق یافتم جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان را که محتوی نشریه های برونمرزی افغانستان میباشد، پس از سعی و تلاش دامنه داری در خارج میهن تکمیل کرده به اختیار شما دوست داران مطبوعات برونمرزی افغانستان میگذارم.

هرچند تکمیل این پروژه در برونمرزی کار آسان و ساده نبود؛ ولی با همکاری دوستان و علاقمندان دسپلین ژورنالیزم و تماسهای مداوم با ژورنالیستان پرکار خارج کشور امکان آن برایم میسر گردید تا انجام این کار مهم و با ارزش را به حقیقت مبدل نمایم. برای ایفای این کارپر ارزش تلاش کردم به ادامه شیوه کاری جلد اول و دوم تاریخ مطبوعات افغانستان مقدمه پر محتوایی در باره آغاز نشرات فارسی دری در جهان، خراسان شرقی یا افغانستان کنونی، چگونگی رشد نشرات برونمرزی افغانستان در دهه های اخیر معلومات جامع در اختیار شما علاقمندان فرهنگ غنی خراسانی بگذارم.

با آنکه دسترسی به مطبوعات این دوره هاکه در سراسر کشورهای جهان پراگنده میباشند، مشکل است وبا تمام تلاشها بازهم این امکان رابه من نداد تا به همه آنها دسترسی پیداکنم؛ ونیز اکثر این نشریه ها پس از انتشار یک یا دو شماره متوقف گردیده بودند که اینهم میتوانست بر دشواری جمع آوری و توضیح محتوایی آنها تأثیر منفی گذارد. چاپ یک نشریه به عین نام و عنوان در چند شهر و چندکشور جهان از مشکلات دیگری بود که توانست در تفکیک و شناسایی نشریه هامشکل ایجاد نماید، نشرنامنظم و غیر مسلکی نشریه ها که اکثر شان فاقد تاریخ نشر، معلومات در باره ماهنامه و جریده بودن ویا روزنامه بودن آنها فکت دیگری است که کار مارا به کندی سوق کرده، حتی مؤفق نشدیم شهرت مکمل یکتعداد نشریه ها را که بایست مکمل معرفی میشد بدست بیآوریم. و لی نگارنده که در تصمیم خود عزم راسخ داشتم سعی کردم با استفاده از محتوای نشریه هایی که بدسترسم قرارداشتند و نیز آثار چاپ شده سایر محققان و ژورنالیستان داخلی و خارجی بر مشکلات غلبه کرده در تکمیل این پروژه ارزشمـند ساعی بمانم. اینکه گفته اند تصمیم نصف مؤفقیت است، بکار خود ادامه داده تقریباً بیشترین و حتی کاملترین مجموعه نشــــریه های چاپی برونمرزی را که تعداد مجموعی آنها به بیش از 900 نشریه میرسد جمع و باختیار دوستداران مطبوعات برونمرزی کشور بگذارم.

ازدوستان و علاقمندان، بخصوص از ژورنالیستان سخت کوش کشور توقع دارم، در صورتیکه اشتباهی و یا اصلاحی در باره تاریخ ها وسایر معلومات داده شده درکتاب نزد شان ظاهر گردد، صمیمانه و دوستانه مرا در جریان گذارند تا در چاپهای بعدی مطابق بمیل و آرزوهای شان کتاب جامع در اختیارشان بگذاریم.

در مورد ژانرکتاب که یکی دیگر از مهمترین ژانر های مطبوعاتی بشمار میرود بخاطر وسیع بودن انتشار کتاب در برونمرزی نتوانستیم درین مجموعه کاری انجام بدهیم. سعی خواهم کرد تا در جلد جداگانه آثار چاپی این دوره ها را نیزبچاپ رسانم.

مطلب مهم دیگری که میخواهم از آن آگاهی دهم اینست که بنابر نداشتن حروف مشخص الفبای پشتـــو در کمپیوتر کاری ام، نتوانستم واژه های .پشتو را به حروف خاص پشتو تائپ کنم. هرچند معادل فارسی دری آنها را آورده ام ولی کافی نیست و در خواندن واژه های پشتو یک اندازه دقت بیشتر ضروری میباشد. ازین بابت شرمنده ام و ازدوستان خود عذر میخواهم.

قابل یاد آوری میدانم که بدسترس قرار دادن سهل و آسان این مجموعه، ایجاب میکرد تاعموم نشریه های هر دوره را پس از دسته بندی به روزنامه، جریده، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه و...، به ترتیب تاریخی، تنظیم نموده، سپس یک تعداد نشرات این دوره ها راکه به سبب ناقص بودن فنی نشرآنها در گروپ های بالا نمی گنجیدند زیر نام نشریه ها معرفی کنم. البته یک تعداد گاهنامه ها نیز در اخیر هر دوره به ترتیب تاریخی آورده شده است.

امیدوارم پس از چاپ جلد سوم بتوانم بالای ژانر کتاب های برونمرزی کارکرده، جلد چهارم این مجموعه را که محتوی آثار چاپی این دوره ها میباشد، هرچه زودتر بچاپ رسانم. در اینجا یک مطلب را میخواهم به علاقمندان در میان گذارم؛ آن اینکه، چون همه فصلهای کتاب حاضر، درفصلنامه آریانای برونمرزی بخـاطر گرفتن نظرات علاقمندان محترم بچاپ رسیده است و دوستان نظریات نیک خود را بوقت و زمانش ارسال داشته اند؛ کوشیده ام در نسخــــه آخری و چــــــاپ نهایی "زیر نویسها".را از آخر هر بخش به آخر فصلها با شماره های جدید تسلسل بدهم. مطلب اینست که ممکن در تنظیم شماره ها درداخـــــل متن ویاهم در"زیـــــر نویسها" که در آخر هر فصل برده شده است، یگان پـــــس و پیشی هایی در شمــــاره ها رخ داده باشد. اگر چنین شده باشـــــد، نگارنده را عفو کرده، مطلوب خـــــــودرا یک شماره پیشتر ویا بعدتر جستجو نمایند.

چیزیکه نگارنده در باره محتوای کتاب علاوه میکنم اینست که این کتاب در پهلوی اینکه یک اثر جامــع و خیلی غنی در بـــــاره تاریخ مطبوعات افغانستان میباشد، در حقیقت تاریخ تحول فرهنگی افغانستان را نیز ارائه می نماید. درین کتاب بادست باز تلاش گردیده تا از مؤسسات فـــرهنگی و ریشـــــه های فــــــرهنگ ستــــــیزی و دورنما های تحـولات فرهنگی افغانستان گرمجوشانه بحث شود. پس خوانندگان محترم باین کتاب نه تنها بحیث تــــاریخ مطبوعات افغانستان عطف تــــــوجه داشته باشــــند، بلکه بحیث تاریخ فــــرهنگی افغانستان نیز بنگرنــــد که میتواند رهنمــــا و راه گشـــای خوبی بــــرای کسانی باشــــد که در آینده بخــــواهند تاریخ تحـــــول فــرهنگی افغانستان را تألیف نمایند.

باید بگویم که در تألیف این کتاب دوستان، مؤرخان و ژورنالیستان باتجربه فراوانی با من همکاری کرده اند. جناب نجم کاویانی که همکار دایمی و همیشگی آریانای برونمرزی هستند، مواد معتبری در باره روزنامه بخاری شریف چاپ کردند که حتی بعضی قسمتهای مقاله های شان مستقیماً درین کتاب گنجانیده شده است. در بخش فرهـــــنگی ازیادداشتـــــهای جناب حمزه واعظی استفاده کرده ام که بی شک بر غنای این اثـر تأثیر عمیق داشتـه است. جناب محترم عـارف دانش همکار این نشـــــریه و مشـــــوق چاپ این کتاب، آخرین پروف خوانی این گنجینه فرهنگی و ژورنالیستی را صمیمانه انجام داده اند که نظر باثواب شان شامل حال این کتاب میباشد.

این مجموعه به هیچ صورت تکمیل نیست که از حقدار اولی و اصلی آن جناب پروفیسور حبیب الرحمن هاله سپاس فراوان نه نمائیم. جناب هاله که در آغازکار آمر دیپارتمنت مطبوعات دانشکده ژورنالیزم، دانشگاه کابل بودند، اولین سنگ بنای این مجموعه را مشوره دادند و مرا برآن داشتند تا همچو اثری را طراحی کنم. ایشان با حسن نیت لکچر نوتهارا میخواندند و ازگرد آورده های هفته وار من لذت میبردند. .

یکباردیگرخودرا مکلف میدانم از همکاریهای دوستانم پروفیسور حبیب الرحمن هاله، نجم کاویانی و همکار صمیمی و همیشگی نشریه آریانای برونمرزی جناب پروفیسور شاه علی اکبر شهرستانی و استاد تازه کار، جوان و پرتلاش دانشگاه البیرونی جاهد مشتاق که در جمع آوری اسناد و مدارک معتبر ژورنالیستی مرا یاری رسانیده اند سپاس فراوان کنم.

از سایر دوستانیکه درین راه با من همراهی کرده اند سپاس فراوان دارم، امیدوارم که در نشر و چاپ سایر مجموعه هایم نیز این دوستان با من باشند و بتوانیم باهم و کمک یک دیگر آثار ماندگار دیگری نیز به جامعه افغانستانی خود تقدیم بداریم. دوستان شاد و همیشه باشند.

درود

پروفیسور رسول رهین

استوکهولم، سویدن

حمل 2017

TOLO TV LIVE

SHAFI AYAR - 337

رد پـــای فـــرعــــون

...
رد پـــای فـــرعــــون
افســانــهء در پنــاه حقیــقت

افسانه ی در پناه حقیقت
نویسنده: احمد بهارچوپان
ویراستار: آثار الحق حکیمی

برای دانلود این کتاب ارزشمند
بروی پوشه آن اشاره نمائید!

.....

تـاجیــکان در گــذرگــاه تــاریخ

پروفیســور رســـول رهیــن
پروفیســور رســـول رهیــن
مجمــــوعه مقـــالات پیــرامــون
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ

مقـــــاله نخست
خـــاســـتگاه واژه تاجیــــک

مقــــــــاله دوم
تاجیــــکان پـــار دریـــا

مقــــاله ســـوم
تاجیـــکان خُــراســـان باختــری یـا
(افغـــــانســــتان کنـــــونی)

مقـــاله چهــارم
تاجیکــــان باختـــری یـا
(افغــانســـتان کنـــونی)

مقـــاله پنجـــم
ظهــور باغبــان بچـهء تاجیــک تبــار:
(شـــاه حبیب الله کلــــکانی)

مقــــاله ششــم
حکومت خـودکـــامه محمـد نـادر و
قتـل عـام تاجیـکان کـابل وشمالی

مقــــاله هفتـم
قتــل عــام تاجیکـــان، اوزبکـــان و
تـــرکمنهـــای قطغـــن و بدخشـــان

مقــــاله هشــتم
عملــکرد غیــر انســانی
محمــد هاشــم صـــدراعظـــم
در مقــابل
تاجیکـان و هـزاره هــای افغـانسـتان

مقــــاله نهــــــم
وضــع تاجیــکان در دوره دمــوکــراسی
قُـــلابی شـــاه محمـــــود خــان

مقـــــاله دهـــــــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره صــــدارت و
جمهـــوریت اســتبدادی محمــدداؤد

مقـــاله یازدهــــم
وضع تاجیکـــان در
جمهـــوری دمو کراتیک
تره کــــــی و حفیــــــــظ الله امیـــن

مقـــاله دوازدهـــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره
زمــامــداری ببــرک کــــــارمــل

مقــاله سیزدهـــم
وضــع تاجیکــان در دوره
زمــامــداری داکتــر نجیب


مقـــــاله چهـــاردهــم
وضع تاجیکــان دردوره
زمــداری قلابی حامـد کــرزی

...

...

تاجيکـــان در قـــرن بيســتم

 

متـــن کــامـــل کتـــاب
متـــن کــامـــل کتـــاب
تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم
بـــرای دانلـــود


تـــن کــامـــل کتـــاب

تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

ایســـتگاه خبــری "یکصــــدا"


یکصـــدا
ایســــتگاه خبـــری یکصـــــدا

.

پـــــارســـــی

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 202 مهمان آنلاین

Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: html in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 151 قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.