Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان

دروغ گفتن ضرورت به انرژی بیشتری دارد! PDF پرینت ایمیل
مقـــــــالات - مـــذهبـــی
نوشته شده توسط امــیـن الـدیــن»سعـیـدی – سعید افـغــانی«   
يكشنبه ، 22 اسفند 1395 ، 06:58

امــیـن الـدیــن»سعـیـدی – سعید افـغــانی«تحقیقات وتجارب راکه علماء در مورد مغزتعدادی کثیری از انسانها، توسط امواج مغناطیسی انجام داده اند، بدین نتیجه رسیده اند که: مغز انسان در هنگام دروغ گفتن   انرژی زیادی را نسبت به  زمانی که انسان حقیقت میگوید به مصرف میرساند، از این تجارب به اثبات رسیده که:راستگویی و گفتن حقیقت باعث افزایش قدرت، وانرژی مغزی در انسان میگردد.
علماء در تحقیقات خویش مینویسند که: با توجه به تصاویر موجود از مغز انسان در حال دروغ گفتن، کاملاً آشکار گردیده است که حصه پیشروی مغز که مسؤول دروغگویی انسان است ودر پیشانی قرار دارد، در هنگام دروغ گفتن بیشترین فعالیت را انجام  داده، و در ضمن بیشترین انرژی را به مصرف می‌رساند.
علماء و محققین که دراین اواخر که در مورد منبع گناه در مغز انسان تحقیق بعمل اورده اند . آنها با عکس برداری از مغز اشخاصیکه  در حال انجام گناه بود به این نتیجه رسیده اند که در مغز انسان بخشی خاصی قرار دارد که مسؤول انجام گناه است.
در این آزمایشات علماء به این امر  متوجه شدند که قسمت پیشروی مغز و بخصوص قسمتی به نام RACC، که به زبان عربی «ناصیه»  نامیده می شود، در هنگام اشتباه و گناه فعالیت زیادی را از خود نشان می دهد به طوری که هر چه این گناه و اشتباه بیشتر و بزرگ تر باشد فعالیت این قسمت بیشتر است و انرژی بیشتری به مصرف می رساند.
با توجه به تحقیقات و آزمایشات متعدد آشکار می شود که قسمت پیشانی مغز مسؤولیت رفتار و تصمیم گیری را بر عهده دارد. و از تصاویر تهیه شده به وسیله امواج مغناطیسی آشکار گردیده است که قسمت پپیشانی مغز به خصوص جلو و بالاترین قسمت سر، در هنگام عمل و عکس العمل، حمله، شکست و دیگرحالت غیر نورمال ، بیشترین فعالیت را دارد.
علماء در تحقیقات خویش مینویسند   که ایجاد کمترین  تغییرات در قسمت پیشروی مغزکه در پیشانی قرار دارد موجب  ، از دست دادن قدرت هدایت، آگاهی و کنترل، و به طور کلی تزلزل در رفتار انسان میگردد .
قسمت پیشانی مغز که نزدیک ترین بخش به « ناصیه» است خصوصیات مهم و منحصر به فرد را دارد، این قسمت با بخش های حساسی از مغز در ارتباط است،این بخش نقش اساسی در برنامه ریزی و تنظیم برنامه ها را بر عهده دارد.
حتی بسیاری از کارهای روزانه ما از جمله : تصمیم گیری برای انجام کار، برخورد و تطبیق با اشیاء جدید، حل مسائل و مشکلات، جلوگیری از گمراهی و اشتباه و کنترل در انجام کارها، عمل در سطوح بالای شناختی همچون ادراک، انجام کارهای مهم و حیاتی، تعهد و الزام در رسیدن به موفقیت و ... . در حقیقت قسمت پیشانی در مغز انسان به منزله یک « مشاور» است.
( web4health.info/en/answers     )
«ناصیه» محلی است که در قسمت پیشرو و بالاترین قسمت پیشانی موقعیت دارد ، وطوریکه گفتیم این قسمت از مغز اعمال، رهبری، هوشیاری و توجه، انجام کارها را انجام می دهد. و مهمترین بخش در انسان و حیوان است . الله متعال می فرماید: « ما من دابة إلا هو آخذ بناصيتها»(جنبنده ای نیست مگر اینکه الله موی پیشانی اورا می گیرد).
الله متعال از زبان حضرت هود علیه السلام، بعد از اینکه قومش او را تکذیب کردند، می فرماید:«إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آَخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (سوره هود:56)(من تنها بر الله توکل کردم، او پروردگار من و پروردگار شماست، و هیچ جنبنده ای نیست مگر این که الله موی پیشانی او را می گیرد، قطعاً پروردگار من بر صراط مستقیم است.)پس الله متعال در یوم الحساب ناصیة (پیشانی) تمامی مخلوقات را گرفته و مؤاخذه خواهد کرد و آن گونه که بخواهد با آن ها برخورد خواهد کرد.
الله متعال این قسمت را برگزیده چرا که این قسمت مسؤول هدایت، رفتار و رهبری در انسان است و قرآن عطیم الشان در مورد وظایف این بخش در رفتار و هدایت انسان، یاد اوری بعمل اورده است .
قرآن عظیم الشان می فرماید :« أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى * عَبْدًا إِذَا صَلَّى * أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى * أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ، أَرَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى ، أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ، كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعَنْ بِالنَّاصِيَةِ ،نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ، فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ ، سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ، كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» (سوره العلق:9-19)(‏آیا دیده‌ای كسی را كه نهی می‌كند و باز می‌دارد ،‏بنده‌ای را را که نماز می گزارد  ؟  آیا میدانی اگر بر هدایت بودی  ؟ ، ویا به پرهیز گاری فرمودی  ؟ أَرَأَیتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ،‏آیا دیدی اگر تکذیب کرد وروبرتافت  ؟ ، آیا نمی داند که خدا می بیند ، ‏هرگزا هرگز ! چنین نیست ، اگر باز نیاید ، حتمآ اورا بکشیم از موی پیشانی ،موی پیشانی دروغگوی خطا کار،‏پس فرا خواند یاران مجلسش را ،‏وما حتمآ فرا خوانیم دفع کنندگان پیاده را ،‏نه چنین است ، پیروی اش مکن ، به سجده برووتقرب بجو.
در ترجمه کلمه ناصیة آمده است: محل رویش موی در جلو سر، موی قسمت جلو و بالای سر، نصاه: موی پیشانی او را گرفت، وإبِلٌ ناصية: شتر در چراگاه بالا رفت، المنتصى: بلندترین سرزمین ها، نواصي الناس: اشراف و بالا نشین ها.( قاموس المحيط، فيرزو آبادي چاپ دار المعرفة بيروت 2005).
ملاحظه می کنیم که اعراب در زمان نزول قرآن از «ناصیة»معنای بالاترین و جلوی سر و یا هر چیز دیگری را برداشت می کردند، و وقتی در مورد انسان به کار می رفت منظور همان پیشانی و قسمت جلو و بالای سر بود.
در مورد شان  نزول  سوره العلق آمده است :
« ابن جریر از ابن عباس  روایت کرده است: رسول الله صلی الله علیه وسلم مشغول نماز خواندن بود که ابو جهل بن هشام آمد وآن بزرگوار را از نماز خواندن منع کرد، آنگاه خدا « «‏ أَرَأَیتَ الَّذِی ینْهَى،‏ عَبْداً إِذَا صَلَّى ،‏ أَرَأَیتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى، ‏ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى،‏ أَرَأَیتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى‏، ‏ أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَى ، كَلَّا لَئِن لَّمْ ینتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِیةِ ،‏ نَاصِیةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ » را نازل کرد.»
قران عظیم الشان در سوره علق (ایات 15 و16  ) میفرماید:
« لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ ناصِيَةٍ كاذِبَةٍ خاطِئَةٍ »( حتما از موى پیشانى او ميگيريم (ذليلش ميكنيم) ناصيه‏ایكه دروغگو و خطا كار است‏ « یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِى‏ وَ الْأَقْدامِ‏ » ( سوره  رحمن: 41. «بِالنَّواصِى» نائب فاعل است براى  «یؤخذ» یعنى گناهكاران با علائم خودشان شناخته شوند ناصیه‏ها و پاهاشان گرفته شده بآتش انداخته شوند.
پیشانی دروغ گو و خلافکار
عالم شهیر جهان اسلام شیخ عبدالمجید الزندانی درکتاب مشهورش  (فرداعصر ایمان) درخصوص سوره العلق می فرمایند: بسیاری از اوقات این آیه از قرآن کریم را تلاوت می کنم « کلالئن لم ینته لنسفعا بالناصیه ،ناصیه کاذبه خاطئه  »
ناصیه حصه پیشروی سر انسان است ومن از خودم می پرسیدم ومی گفتم: الهی راز این را برایم بیان بفرما… چرا فرموده ای « ناصیه کاذبه خاطئه؟ !»  (پیشانی دروغ گو و خلافکار) زیاد به این آیه فکر کردم، وقریب به ده سال در این مورد به تفکر غرق بودم    وهمیشه در این مورد به کتب تفاسیر علمای کرام مراجعه میکردم ، درتفاسیر نوشته بودند :مقصود اصلی پیشانی دروغگو نیست بلکه معنی مجازی آن است .
درهمین بهت وحیرت بودم تا اینکه خداوند متعال کار را برایم آسان کرد، کنفرانسی بزرگی درشهر قاهره درمورد علم طب وبخصو ص علما ءعرصه  (متوپوسکپی : علم پی بردن به درون انسان  از روی خطوط روی پیشانی ؛ فرنولوژی : علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکیل جمجمه  ؛ فیزیـوگـنومی یا عـلم چـهره شـنـاسی) ، برگزار گردید و در آن دانشمند کانادایی گفت :
بیشتر از ۵۰ سال پیش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آن قسمت از مغز انسان که در زیر پیشانی واقع گشته ، همان«ناصیه» است ، مسئول دروغ واشتباه است وتصمیم گیرنده اصلی اوست، که اگر این قسمت از بدن که درزیر استخوان پیشانی قرار دارد ، از کار بیفتد صاحب آن اختیار خود را ازدست خواهد داد واراده ای نخواهد داشت. .. چون مکان اختیار آنجاست خداوند متعال می فرمایند « لنسفعا بالناصیه» یعنی پیشانی او را می گیریم وکشان کشان او را بر زمین خوار خواهیم کرد.
علماء در تحقیقات خویش نوشته اند : این قسمت از مغز در حیوانات ضعیف است ، طوری که حیوانات اراده و اختیاری ندارند، به همین دلیل خداوند متعال می فرمایند « مامن دابه إلا هو آخذ بناصیتها» هیچ جنبده ای نیست مگر اینکه ما پیشانی او را خواهیم گرفت …
پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم میفرمایند :خداوندا من بنده تو هستم ، همه اختیارم درقبضه توست.
به خاطر حکمتی که خداوند متعال می دانند، سجده را برای پیشانی مقرر فرموده ، تا بوسیله سجده وسر بر زمین نهادن ،نیروهای غارتگر از سرانسان خارج ، همچنین خون به تمام اجزای مغز برسد، وازآن تغذیه کند چون در مغز انسان رگهایی باریکی وجود دارند که خون به آنها نمی رسد مگر بوسیله سجده کردن ! واین از حکمت پروردگار متعال است « وما اوتیتم من العلم إلا قلیلا».
پس زیاد برای پروردگار سر تعظیم فرود آورییم واورا سجده کنیم تا تصمیمات زندگی را درست انجام دهیم ، وقبل از اقدام برای هر کاری ، نماز « استخاره» بخوانییم این یعنی سجده بردن با پیشانی برای خداوند متعال وپروردگار هم رای احسن ودرست را به ما نشان می دهد، انشا الله .
ازخداوند متعال خواهانیم که ما را ثابت قدم نگه دارد و پیشانیمان را صادق برای هر کار خیر قرار دهد.( مآخذ : کتاب (وغداً عصر الإیمان) الشیخ عبد المجید الزندانی ترجمه : عبدالله احمدی (واوان). والله اعلم بالصواب

تتبع ونگـارش:
امــیـن الـدیــن»سعـیـدی – سعید افـغــانی«
مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و
مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

Advertise your business here. Click to contact us.
تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

تـاریخ مطبـوعـات جلد سوم

..
جلد ســوم
تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان

تاریخ مطبوعات افغانستان؛
شامل "نشرات برونمرزی کشور"

مؤلف: پروفیسور رسول رهین
..

دوستان عزیز!

اینک جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان؛ شامل "نشرات برونمرزی کشور" تازه به زیور چاپ آراسته گردیده است.

علاقمندان میتوانند با تماس به مؤلف ویا ناشر کتاب به محتوای غنی کتاب آشنایی پیداکنند. برای آشنایی بیشتر مشخصات کتاب را در ذیل مطالعه بفرمائید.

جلد سوم

"تــاریخ مطبــوعــات افغــانســتان"
(نشرات
برونمرزی)

مشخصات کتاب:

عنوان: تاریخ مطبوعات افغانستان؛

(نشرات برونمرزی افغانستان)

(1357 – 1390)

مؤلف: پروفیسور رسول رهین

محل نشر: استوکهولم، سویدن

ناشر: شورای فرهنگی افغانستان

تاریخ نشر: مارچ 2017 (حمل 1396)

مصحح: عارف دانش

صفحه آرا : ضیاء رهین

طرح روی جلد: پوهنیار جاهد مشتاق

تیراژ: 1000 نسخه

آدرس ناشر:

Prof. Abdul Rasul Rahin

12751 Skärholmen, Sweden

Tel. 0046 8 740 63 65

Mob. 0046 73 924 09 07

E-Mail: rahin@khawaran.com

Website: www.khawaran.com

شماره ثبت: ISBN:978-91-978820-3-3

**************************

حرفهای مؤلف

دوستان عزیز:

خوشحالم، اینک حسب وعده یی که به ژورنالیستان عزیز داده بودم، توفیق یافتم جلد سوم تاریخ مطبوعات افغانستان را که محتوی نشریه های برونمرزی افغانستان میباشد، پس از سعی و تلاش دامنه داری در خارج میهن تکمیل کرده به اختیار شما دوست داران مطبوعات برونمرزی افغانستان میگذارم.

هرچند تکمیل این پروژه در برونمرزی کار آسان و ساده نبود؛ ولی با همکاری دوستان و علاقمندان دسپلین ژورنالیزم و تماسهای مداوم با ژورنالیستان پرکار خارج کشور امکان آن برایم میسر گردید تا انجام این کار مهم و با ارزش را به حقیقت مبدل نمایم. برای ایفای این کارپر ارزش تلاش کردم به ادامه شیوه کاری جلد اول و دوم تاریخ مطبوعات افغانستان مقدمه پر محتوایی در باره آغاز نشرات فارسی دری در جهان، خراسان شرقی یا افغانستان کنونی، چگونگی رشد نشرات برونمرزی افغانستان در دهه های اخیر معلومات جامع در اختیار شما علاقمندان فرهنگ غنی خراسانی بگذارم.

با آنکه دسترسی به مطبوعات این دوره هاکه در سراسر کشورهای جهان پراگنده میباشند، مشکل است وبا تمام تلاشها بازهم این امکان رابه من نداد تا به همه آنها دسترسی پیداکنم؛ ونیز اکثر این نشریه ها پس از انتشار یک یا دو شماره متوقف گردیده بودند که اینهم میتوانست بر دشواری جمع آوری و توضیح محتوایی آنها تأثیر منفی گذارد. چاپ یک نشریه به عین نام و عنوان در چند شهر و چندکشور جهان از مشکلات دیگری بود که توانست در تفکیک و شناسایی نشریه هامشکل ایجاد نماید، نشرنامنظم و غیر مسلکی نشریه ها که اکثر شان فاقد تاریخ نشر، معلومات در باره ماهنامه و جریده بودن ویا روزنامه بودن آنها فکت دیگری است که کار مارا به کندی سوق کرده، حتی مؤفق نشدیم شهرت مکمل یکتعداد نشریه ها را که بایست مکمل معرفی میشد بدست بیآوریم. و لی نگارنده که در تصمیم خود عزم راسخ داشتم سعی کردم با استفاده از محتوای نشریه هایی که بدسترسم قرارداشتند و نیز آثار چاپ شده سایر محققان و ژورنالیستان داخلی و خارجی بر مشکلات غلبه کرده در تکمیل این پروژه ارزشمـند ساعی بمانم. اینکه گفته اند تصمیم نصف مؤفقیت است، بکار خود ادامه داده تقریباً بیشترین و حتی کاملترین مجموعه نشــــریه های چاپی برونمرزی را که تعداد مجموعی آنها به بیش از 900 نشریه میرسد جمع و باختیار دوستداران مطبوعات برونمرزی کشور بگذارم.

ازدوستان و علاقمندان، بخصوص از ژورنالیستان سخت کوش کشور توقع دارم، در صورتیکه اشتباهی و یا اصلاحی در باره تاریخ ها وسایر معلومات داده شده درکتاب نزد شان ظاهر گردد، صمیمانه و دوستانه مرا در جریان گذارند تا در چاپهای بعدی مطابق بمیل و آرزوهای شان کتاب جامع در اختیارشان بگذاریم.

در مورد ژانرکتاب که یکی دیگر از مهمترین ژانر های مطبوعاتی بشمار میرود بخاطر وسیع بودن انتشار کتاب در برونمرزی نتوانستیم درین مجموعه کاری انجام بدهیم. سعی خواهم کرد تا در جلد جداگانه آثار چاپی این دوره ها را نیزبچاپ رسانم.

مطلب مهم دیگری که میخواهم از آن آگاهی دهم اینست که بنابر نداشتن حروف مشخص الفبای پشتـــو در کمپیوتر کاری ام، نتوانستم واژه های .پشتو را به حروف خاص پشتو تائپ کنم. هرچند معادل فارسی دری آنها را آورده ام ولی کافی نیست و در خواندن واژه های پشتو یک اندازه دقت بیشتر ضروری میباشد. ازین بابت شرمنده ام و ازدوستان خود عذر میخواهم.

قابل یاد آوری میدانم که بدسترس قرار دادن سهل و آسان این مجموعه، ایجاب میکرد تاعموم نشریه های هر دوره را پس از دسته بندی به روزنامه، جریده، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه و...، به ترتیب تاریخی، تنظیم نموده، سپس یک تعداد نشرات این دوره ها راکه به سبب ناقص بودن فنی نشرآنها در گروپ های بالا نمی گنجیدند زیر نام نشریه ها معرفی کنم. البته یک تعداد گاهنامه ها نیز در اخیر هر دوره به ترتیب تاریخی آورده شده است.

امیدوارم پس از چاپ جلد سوم بتوانم بالای ژانر کتاب های برونمرزی کارکرده، جلد چهارم این مجموعه را که محتوی آثار چاپی این دوره ها میباشد، هرچه زودتر بچاپ رسانم. در اینجا یک مطلب را میخواهم به علاقمندان در میان گذارم؛ آن اینکه، چون همه فصلهای کتاب حاضر، درفصلنامه آریانای برونمرزی بخـاطر گرفتن نظرات علاقمندان محترم بچاپ رسیده است و دوستان نظریات نیک خود را بوقت و زمانش ارسال داشته اند؛ کوشیده ام در نسخــــه آخری و چــــــاپ نهایی "زیر نویسها".را از آخر هر بخش به آخر فصلها با شماره های جدید تسلسل بدهم. مطلب اینست که ممکن در تنظیم شماره ها درداخـــــل متن ویاهم در"زیـــــر نویسها" که در آخر هر فصل برده شده است، یگان پـــــس و پیشی هایی در شمــــاره ها رخ داده باشد. اگر چنین شده باشـــــد، نگارنده را عفو کرده، مطلوب خـــــــودرا یک شماره پیشتر ویا بعدتر جستجو نمایند.

چیزیکه نگارنده در باره محتوای کتاب علاوه میکنم اینست که این کتاب در پهلوی اینکه یک اثر جامــع و خیلی غنی در بـــــاره تاریخ مطبوعات افغانستان میباشد، در حقیقت تاریخ تحول فرهنگی افغانستان را نیز ارائه می نماید. درین کتاب بادست باز تلاش گردیده تا از مؤسسات فـــرهنگی و ریشـــــه های فــــــرهنگ ستــــــیزی و دورنما های تحـولات فرهنگی افغانستان گرمجوشانه بحث شود. پس خوانندگان محترم باین کتاب نه تنها بحیث تــــاریخ مطبوعات افغانستان عطف تــــــوجه داشته باشــــند، بلکه بحیث تاریخ فــــرهنگی افغانستان نیز بنگرنــــد که میتواند رهنمــــا و راه گشـــای خوبی بــــرای کسانی باشــــد که در آینده بخــــواهند تاریخ تحـــــول فــرهنگی افغانستان را تألیف نمایند.

باید بگویم که در تألیف این کتاب دوستان، مؤرخان و ژورنالیستان باتجربه فراوانی با من همکاری کرده اند. جناب نجم کاویانی که همکار دایمی و همیشگی آریانای برونمرزی هستند، مواد معتبری در باره روزنامه بخاری شریف چاپ کردند که حتی بعضی قسمتهای مقاله های شان مستقیماً درین کتاب گنجانیده شده است. در بخش فرهـــــنگی ازیادداشتـــــهای جناب حمزه واعظی استفاده کرده ام که بی شک بر غنای این اثـر تأثیر عمیق داشتـه است. جناب محترم عـارف دانش همکار این نشـــــریه و مشـــــوق چاپ این کتاب، آخرین پروف خوانی این گنجینه فرهنگی و ژورنالیستی را صمیمانه انجام داده اند که نظر باثواب شان شامل حال این کتاب میباشد.

این مجموعه به هیچ صورت تکمیل نیست که از حقدار اولی و اصلی آن جناب پروفیسور حبیب الرحمن هاله سپاس فراوان نه نمائیم. جناب هاله که در آغازکار آمر دیپارتمنت مطبوعات دانشکده ژورنالیزم، دانشگاه کابل بودند، اولین سنگ بنای این مجموعه را مشوره دادند و مرا برآن داشتند تا همچو اثری را طراحی کنم. ایشان با حسن نیت لکچر نوتهارا میخواندند و ازگرد آورده های هفته وار من لذت میبردند. .

یکباردیگرخودرا مکلف میدانم از همکاریهای دوستانم پروفیسور حبیب الرحمن هاله، نجم کاویانی و همکار صمیمی و همیشگی نشریه آریانای برونمرزی جناب پروفیسور شاه علی اکبر شهرستانی و استاد تازه کار، جوان و پرتلاش دانشگاه البیرونی جاهد مشتاق که در جمع آوری اسناد و مدارک معتبر ژورنالیستی مرا یاری رسانیده اند سپاس فراوان کنم.

از سایر دوستانیکه درین راه با من همراهی کرده اند سپاس فراوان دارم، امیدوارم که در نشر و چاپ سایر مجموعه هایم نیز این دوستان با من باشند و بتوانیم باهم و کمک یک دیگر آثار ماندگار دیگری نیز به جامعه افغانستانی خود تقدیم بداریم. دوستان شاد و همیشه باشند.

درود

پروفیسور رسول رهین

استوکهولم، سویدن

حمل 2017

TOLO TV LIVE

SHAFI AYAR - 362

رد پـــای فـــرعــــون

...
رد پـــای فـــرعــــون
افســانــهء در پنــاه حقیــقت

افسانه ی در پناه حقیقت
نویسنده: احمد بهارچوپان
ویراستار: آثار الحق حکیمی

برای دانلود این کتاب ارزشمند
بروی پوشه آن اشاره نمائید!

.....

تـاجیــکان در گــذرگــاه تــاریخ

پروفیســور رســـول رهیــن
پروفیســور رســـول رهیــن
مجمــــوعه مقـــالات پیــرامــون
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ

مقـــــاله نخست
خـــاســـتگاه واژه تاجیــــک

مقــــــــاله دوم
تاجیــــکان پـــار دریـــا

مقــــاله ســـوم
تاجیـــکان خُــراســـان باختــری یـا
(افغـــــانســــتان کنـــــونی)

مقـــاله چهــارم
تاجیکــــان باختـــری یـا
(افغــانســـتان کنـــونی)

مقـــاله پنجـــم
ظهــور باغبــان بچـهء تاجیــک تبــار:
(شـــاه حبیب الله کلــــکانی)

مقــــاله ششــم
حکومت خـودکـــامه محمـد نـادر و
قتـل عـام تاجیـکان کـابل وشمالی

مقــــاله هفتـم
قتــل عــام تاجیکـــان، اوزبکـــان و
تـــرکمنهـــای قطغـــن و بدخشـــان

مقــــاله هشــتم
عملــکرد غیــر انســانی
محمــد هاشــم صـــدراعظـــم
در مقــابل
تاجیکـان و هـزاره هــای افغـانسـتان

مقــــاله نهــــــم
وضــع تاجیــکان در دوره دمــوکــراسی
قُـــلابی شـــاه محمـــــود خــان

مقـــــاله دهـــــــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره صــــدارت و
جمهـــوریت اســتبدادی محمــدداؤد

مقـــاله یازدهــــم
وضع تاجیکـــان در
جمهـــوری دمو کراتیک
تره کــــــی و حفیــــــــظ الله امیـــن

مقـــاله دوازدهـــم
وضـــع تاجیکـــان در دوره
زمــامــداری ببــرک کــــــارمــل

مقــاله سیزدهـــم
وضــع تاجیکــان در دوره
زمــامــداری داکتــر نجیب


مقـــــاله چهـــاردهــم
وضع تاجیکــان دردوره
زمــداری قلابی حامـد کــرزی

...

...

تاجيکـــان در قـــرن بيســتم

 

متـــن کــامـــل کتـــاب
متـــن کــامـــل کتـــاب
تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم
بـــرای دانلـــود


تـــن کــامـــل کتـــاب

تاجيکــــان در قــــرن بيســـــتم

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

ایســـتگاه خبــری "یکصــــدا"


یکصـــدا
ایســــتگاه خبـــری یکصـــــدا

.

رســتاخیز پرسـتوهای تغییر

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 215 مهمان آنلاین

Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: html in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 150 Notice: Undefined variable: list in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/templates/mini-website-builder/html/pagination.php on line 151 قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.